Verksamhet & pedagogik

Barn är kompetenta och har en stark inneboende drivkraft att utforska omvärlden. Detta vill vi på Tallens förskola ta vara på i vår pedagogiska verksamhet. Vi strävar efter att utmana barnens tänkande samt att stimulera deras kreativitet och skapande.

Delaktighet och inflytande
För att barnen ska få inflytande och delaktighet i verksamheten arbetar vi projekterande, vilket innebär att vi med utgångspunkt från barnens intressen utmanar dem vidare i deras lärande. Vi är nyfikna på barnens aktiviteter, är med i deras lekar, uppmärksammar och deltar i deras utforskande.

Möten med vär(l)den
Vi ger barnen förutsättningar att utveckla kunskap genom att utforska, ställa frågor och samtala om hur de olika val vi gör bidrar till en hållbar utveckling, såväl ekonomisk, social som miljömässig. Vi synliggör också alla människors lika värde och olikhet för barnen på ett positivt sätt.

Lärmiljöer
Vi erbjuder olika utforskande och utmanande lärmiljöer både inomhus och utomhus. Miljöerna ger barnen valmöjligheter, delaktighet, variation och goda möjligheter för utveckling.

Undervisning i förskolan
Undervisning innebär att vi pedagoger inspirerar och utmanar barnen med läroplanen som utgångspunkt och riktning samt syftar till utveckling och lärande hos barnen. Vår undervisning utgår från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.

Digitalisering för lärande
Digital kompetens är i grunden en demokratifråga. Vi ger barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen.

*Hos oss ska alla känna sig välkomna och trygga. Alla ska känna sig sedda och bli lyssnade på.
*Hos oss är alla individer lika värdefulla. Vi är rädda om varandra och vår förskola.
 *Hos oss ska det vara roligt och lärorikt. Vi lär oss i möten med varandra.
 *Hos oss ska miljön ge möjlighet till utforskande och lekfullt lärande. Alla ska få möjlighet att påverka sin dag.

Uppdaterad: